به گزارش مشرق، اولین نشست خبری سخنگوی نیروی انتظامی با نمایندگان رسانههای کشور در روز یکشنبه درحالی برگزار شد که ادامهدار بودن این رویکرد جدید ناجا در پاسخگویی به افکار عمومی در این نشست میتواند امیدبخش فصل تازهای در ارتباط فیمابین پلیس با مردم باشد؛ مردمی که بیشترین سطح تماس را با پلیس داشته و این روزها در کوران تقابل با مظاهر فساد و «لاپوشانی» دستگاههای مختلف، سرگرداناند.
سردار منتظرالمهدی در نخستین نشست خبری خود که با عنوان سخنگوی نیروی انتظامی پشت تریبون ایستاد، با پیش کشیدن موضوعاتی همچون «فروش نفت توسط نیروی انتظامی» و «انحرافات رخداده در بنیاد تعاون ناجا» و «پذیرش برخی تخلفات رخداده» در این نهاد، نشان داد که نیروی انتظامی خود را ملزم به پاسخگویی در برابر افکار عمومی دانسته و حاضر شده است علیرغم قرار گرفتن در برابر آماج انتقادات، مسیر پاسخدهی شفاف به مردم را که ولینعمتان این انقلابند در پیش گیرد.
پرهیز از پاسخها و توضیحات کلی در موضوعات حساس و پرحاشیهای همچون فروش نفت و تخلفات بنیاد تعاون ناجا و اعلام خبر برخورد قضایی با متخلفان از سوی یکی از فرماندهان ارشد نیروی انتظامی در حالی اتفاق افتاد که این روزها بسیاری از مدیران و مسئولان سازمانها، دستگاهها و نهادهای مختلف یا ترجیح میدهند با «لاپوشانی»، از پذیرش انحراف و تخلف در سازمان متبوعشان سر باز زنند و بهکل، از پاسخ به سؤالات اینچنینی طفره رفته و بهطور کل، این موارد را کتمان کنند یا با پاسخهای کلی و گنگ، افکار عمومی را در سردرگمی رها کرده و راه مفری برای خود و مجموعه تحت مدیریتشان باز گذارند.
البته پاسخ صریح و روشن سخنگوی ناجا به پرسشی در خصوص «واکنش مورد پسند پلیس در نحوه انعکاس نارساییهایی که بعضاً در نیروی انتظامی وجود دارد» نیز بیش از پیش گرچه در وهله اول به مذاق برخیها خوش ننشست، ولی این پاسخ میتواند نشانی از صراحت لهجه سخنگوی ناجا و دوری از رویکرد معمول وی نسبت به سایر مدیران در برابر افکار عمومی باشد؛ آنجا که منتظرالمهدی با اشاره به اهمیت موضوع «امنیت روانی جامعه و پرهیز از خدشهدار کردن این امنیت توسط رسانهها»، از پاسخ شعاریِ معمول بسیاری از مسئولان و مدیران، فاصله گرفت و این پرسش را با ادبیاتی متفاوت از پاسخهای صرفاً تبلیغاتی و عمدتاً پوپولیستیِ اپیدمی شدهِ این روزهای مدیران کشور پاسخ داد، مدیرانی که غالباً در واکنش به سؤالات اینچنینی سریعاً «وعده پوچ آغوش باز خود برای انتقادات رسانهای را حواله خبرنگاران میکنند.» این نگاه منتظرالمهدی و نیروی انتظامی گرچه شاید در ابتدا به مذاق مخاطبانی که به شعارهای معمول و پرطمطراق بسیاری از مدیران و مسئولان، عادت کردهاند خوش نخواهد آمد ولی قطعاً میتوان امید به پاسخدهی جدی و بهدور از جنجالآفرینی نیروی انتظامی در برابر افکار عمومی را از آن استشمام کرد.
از سوی دیگر بهجا است بر این نکته نیز پافشاری کرد که نادیده گرفتن حواشی جاری در جامعه و عدم پاسخدهی شفاف به ابهامات و شایعات، همچون خورهای، بر روح و روان جامعه میتازد و آرامش را از آن سلب و بیاعتمادی را بر مردم آن جامعه حاکم میکند؛ نکتهای که درک آن از سوی سخنگوی جوان ناجا در نخستین نشست خبری وی توانست امید به گسترش هرچه بیشتر این نگاه در مدیریت جدید نیروی انتظامی را بیشتر کند.
همچنین برگزاری نخستین نشست خبری سخنگوی پلیس، انتظارات آتی از وی را دوچندان کرده است؛ انتظاراتی که برای برآورده کردن آن باید بر این نکته تأکید داشت که «پذیرش کاستیها و خدای ناکرده انحرافات رخداده و سخن گفتن بیپرده با مردم، نه تنها به تضعیف جایگاه نیروی انتظامی نمیانجامد، بلکه در جهتی عکس، باعث تقویت پلیس در نگاه مردم شده و حس «یکی بودن» میان مردم و نیروی انتظامی را در جامعه دوچندان میکند؛ حسی که قطعاً در ارتقای اعتماد بخشی پلیس میان توده مردم و افکار عمومی اثرگذار است.
در پایان امید است که رویکرد جدید نیروی انتظامی در پاسخدهی به افکار عمومی، لبیکِ ادامهدار و ممتدی به مطالبه مردمی در مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده و الگویی برای سایر دستگاهها، سازمانها و ارگانها در مبارزه بیامان و بهدور از تبعیض با فساد (که همواره از مطالبات مردم و مورد انتظار رهبری نیز بوده) قرار گیرد.
سردار منتظرالمهدی در نخستین نشست خبری خود که با عنوان سخنگوی نیروی انتظامی پشت تریبون ایستاد، با پیش کشیدن موضوعاتی همچون «فروش نفت توسط نیروی انتظامی» و «انحرافات رخداده در بنیاد تعاون ناجا» و «پذیرش برخی تخلفات رخداده» در این نهاد، نشان داد که نیروی انتظامی خود را ملزم به پاسخگویی در برابر افکار عمومی دانسته و حاضر شده است علیرغم قرار گرفتن در برابر آماج انتقادات، مسیر پاسخدهی شفاف به مردم را که ولینعمتان این انقلابند در پیش گیرد.
پرهیز از پاسخها و توضیحات کلی در موضوعات حساس و پرحاشیهای همچون فروش نفت و تخلفات بنیاد تعاون ناجا و اعلام خبر برخورد قضایی با متخلفان از سوی یکی از فرماندهان ارشد نیروی انتظامی در حالی اتفاق افتاد که این روزها بسیاری از مدیران و مسئولان سازمانها، دستگاهها و نهادهای مختلف یا ترجیح میدهند با «لاپوشانی»، از پذیرش انحراف و تخلف در سازمان متبوعشان سر باز زنند و بهکل، از پاسخ به سؤالات اینچنینی طفره رفته و بهطور کل، این موارد را کتمان کنند یا با پاسخهای کلی و گنگ، افکار عمومی را در سردرگمی رها کرده و راه مفری برای خود و مجموعه تحت مدیریتشان باز گذارند.
البته پاسخ صریح و روشن سخنگوی ناجا به پرسشی در خصوص «واکنش مورد پسند پلیس در نحوه انعکاس نارساییهایی که بعضاً در نیروی انتظامی وجود دارد» نیز بیش از پیش گرچه در وهله اول به مذاق برخیها خوش ننشست، ولی این پاسخ میتواند نشانی از صراحت لهجه سخنگوی ناجا و دوری از رویکرد معمول وی نسبت به سایر مدیران در برابر افکار عمومی باشد؛ آنجا که منتظرالمهدی با اشاره به اهمیت موضوع «امنیت روانی جامعه و پرهیز از خدشهدار کردن این امنیت توسط رسانهها»، از پاسخ شعاریِ معمول بسیاری از مسئولان و مدیران، فاصله گرفت و این پرسش را با ادبیاتی متفاوت از پاسخهای صرفاً تبلیغاتی و عمدتاً پوپولیستیِ اپیدمی شدهِ این روزهای مدیران کشور پاسخ داد، مدیرانی که غالباً در واکنش به سؤالات اینچنینی سریعاً «وعده پوچ آغوش باز خود برای انتقادات رسانهای را حواله خبرنگاران میکنند.» این نگاه منتظرالمهدی و نیروی انتظامی گرچه شاید در ابتدا به مذاق مخاطبانی که به شعارهای معمول و پرطمطراق بسیاری از مدیران و مسئولان، عادت کردهاند خوش نخواهد آمد ولی قطعاً میتوان امید به پاسخدهی جدی و بهدور از جنجالآفرینی نیروی انتظامی در برابر افکار عمومی را از آن استشمام کرد.
از سوی دیگر بهجا است بر این نکته نیز پافشاری کرد که نادیده گرفتن حواشی جاری در جامعه و عدم پاسخدهی شفاف به ابهامات و شایعات، همچون خورهای، بر روح و روان جامعه میتازد و آرامش را از آن سلب و بیاعتمادی را بر مردم آن جامعه حاکم میکند؛ نکتهای که درک آن از سوی سخنگوی جوان ناجا در نخستین نشست خبری وی توانست امید به گسترش هرچه بیشتر این نگاه در مدیریت جدید نیروی انتظامی را بیشتر کند.
همچنین برگزاری نخستین نشست خبری سخنگوی پلیس، انتظارات آتی از وی را دوچندان کرده است؛ انتظاراتی که برای برآورده کردن آن باید بر این نکته تأکید داشت که «پذیرش کاستیها و خدای ناکرده انحرافات رخداده و سخن گفتن بیپرده با مردم، نه تنها به تضعیف جایگاه نیروی انتظامی نمیانجامد، بلکه در جهتی عکس، باعث تقویت پلیس در نگاه مردم شده و حس «یکی بودن» میان مردم و نیروی انتظامی را در جامعه دوچندان میکند؛ حسی که قطعاً در ارتقای اعتماد بخشی پلیس میان توده مردم و افکار عمومی اثرگذار است.
در پایان امید است که رویکرد جدید نیروی انتظامی در پاسخدهی به افکار عمومی، لبیکِ ادامهدار و ممتدی به مطالبه مردمی در مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده و الگویی برای سایر دستگاهها، سازمانها و ارگانها در مبارزه بیامان و بهدور از تبعیض با فساد (که همواره از مطالبات مردم و مورد انتظار رهبری نیز بوده) قرار گیرد.